Typografia na naszej witrynie
Komentarze: 0
Zasady typografii sięgają czasów Gutenberga i jego wynalezienia druku. Od tamtej pory ludzie zaczęli przywiązywać wagę nie tylko do tego co jest napisane ale również jak. Książki, czasopisma, broszury czyli praktycznie wszystkie drukowane teksty były poddawane obróbce aby można było je jak najłatwiej przyswoić ale również aby były estetycznie atrakcyjne dla oka odbiorcy. Nie inaczej sprawa ma się z tekstami na stronie WWW. Tutaj jednak mamy znacznie większe pole do popisu. Kiedyś starano się stosować jeden styl pisania w całym dokumencie, głównie z powodu zmniejszenia kosztów jego produkcji. Dzisiaj liczba i różnorodność stylów nie ma praktycznie żadnego wypływu na koszta związane z ich użyciem więc możemy sobie pozwolić na większą różnorodność. Pytanie tylko czy aby na pewno warto.
Jeżeli tworzymy stronę WWW i chcemy umieścić na niej więcej niż tylko jeden krój czcionki musimy pamiętać, że zbyt duża liczba krojów lub stylów może zaburzyć odbiór treści właściwej co oczywiście ma bardzo negatywny wpływ na odbiór naszej witryny. Dlatego dopierając fonty sprawdźmy czy do siebie pasują i czy nie przeszkadzają nam w czytaniu. Oczywiście ta zasada nie dotyczy tzw. tekstów artystycznych takich jak np. tekst w zaprojektowanym logo. Osobiście w tym aspekcie skłaniam się ku zasadzie ‚im mniej tym lepiej’, czyli staram się aby treść była zapisana w jednym foncie ewentualnie dodać inne style do słów które chce uwidocznić.
Kolejnym elementem jaki powinniśmy brać pod uwagę jest to jak szeroki jest nasz blok tekstu. Nie od dziś wiadomo, że użytkownicy stron internetowych nie czytają ‚od deski do deski’, a jedynie skanują artykuł w poszukiwaniu najważniejszych informacji. Dlatego lita ściana tekstu może zniechęcić do czytania. Ilość wyrazów w jednej linijce tekstu powinna wahać się od ośmiu do dwunastu słów. Wiem, że przy obecnych proporcjach monitorów jest to trudne do osiągnięcia jednak tak skonstruowane teksty pozwalać na maksymalne skupienie się na treści bez konieczności nadmiernego poszurania gałkami ocznymi. Uważam, że nie należy zbytnio przesadzać - liczenie słów w każdej linijce naszego tekstu może nam przynieść więcej szkody niż pożytku.
Jeżeli już jesteśmy przy budowie tekstów na stronę - ważną rzeczą która często jest pomijana jest odpowiednie wyeksponowanie nagłówków. Powinny one pełnić rolę drogowskazów w tekście i od razu informować o czym możemy poczytać w danym akapicie. Jeżeli nagłówki będą odpowiednio zaznaczone, każdy kto chce uzyskać z naszej strony WWW jakieś informacje, znajdzie je szybko, bez konieczności czytania całego artykułu. Kwestia jak należy to zrobić zależy od indywidualnych preferencji i stylu strony - czasami zwykłe pogrubienie i większy rozmiar czcionki wystarczą aby jasno określić tytuł nagłówka. Chciałbym tu zaznaczyć, że jeżeli chcemy pogrubić jakąś czcionkę nie zdawajmy się na przeglądarki - lepiej zrobić to samemu stosując np style CSS, to da nam pewność, że efekt będzie taki jaki jak chcemy i nie będzie to wyglądało nieestetycznie.
Na koniec dodam aby zawsze sprawdzić jak wyglądają fonty lub które pasując do siebie. Aby to zrobić możemy użyć dostępnych na rynku narzędzi takie jak np dostępny z poziomu przeglądarki Google Fonts lub generator FontSquirrel.
A Wy macie jakieś zasady którymi kierujecie się pisząc teksty na Waszą stronę? Piszcie i do zobaczenia.
Dodaj komentarz